niedziela, 17 listopada 2019

W SZPONACH SZALEŃSTWA Agnieszka Lingas- Łoniewska


Tej autorki chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Ma na swoim koncie wiele perełek literackich, które potrafią wzbudzić w czytelniku wielkie pokłady emocji. W większości przypadków akcje swych powieści kreuje na terenie polskich miast i miasteczek, przez co przybliża nam lokalne społeczeństwo. Sama przeczytałam już kilka jej pozycji i chyba na żadnej się nie zawiodłam. Wbija się w podświadomość doborem tematów i poprowadzeniem całej akcji stylistycznej. U niej wszystko jest dopracowane i dopięte na ostatni guzik. Rzadko kiedy zostawia niedokończone wątki i czytelnika z niedopowiedzeniem, o ile to nie jest jedna z części serii.

Zazwyczaj moje spotkania z nią oscylowały w tematyce sensacyjno- obyczajowej. Już po okładce tej powieści wiedziałam, że to spotkanie będzie mocniejsze. Nie rozczarowałam się zupełnie. Od początku akcja prowadzona była płynnie z odpowiednim dawkowaniem emocji. To zdecydowanie kryminał z dużo mniejszą ilością obyczajówki, poprzeplatany elementami romansu. Dość dobrze autorka wywarzyła poszczególne gatunki literackie i stworzyła ciekawy thriller. Lubię podczas takich spotkań prowadzić własne śledztwo i mniej więcej do połowy nie byłam pewna, kto jest zabójcą. W drugiej części udało mi się rozszyfrować zabójcę. I gdy już myślałam, że nic mnie nie zaskoczy, wtedy jakby umyślnie autorka skupiła większą uwagę na sekcie, czym ponownie przykuła moje zainteresowanie.


Myślałam, że będą trochę mocniejsze sceny, natomiast wydarzenia ubrane były w dość delikatny sposób, o ile można tak powiedzieć o zabójstwach młodych dziewczyn. Nie do końca przemówiła do mnie główna bohaterka, komisarz Ewa Barska. Dużo bardziej przypadł mi do gustu jej partner prowadzący śledztwo. Nie przekonały mnie jej uczucia do naszego profesora. Dla mnie były one naciągane. A sam epilog zostawił niedomkniętą furtkę, gdyż nie do końca jestem przekonana o tym, jak to autorka próbowała nam przedstawić.

Bardzo często w swoich książkach pani Agnieszka Lingas -Łoniewska porusza tematy, nad którymi nie wolno przejść obojętnie. Tutaj też było podobnie. Przede wszystkim ukazuje, jak ludzie podatni na wpływy, przypisujący sobie wiarę w różne bóstwa i w imię tej wiary dokonują makabrycznych i wypaczonych czynów. Bezgranicznie wierzą jednostce i ślepo wykonują wszystkie polecenia, które nie zawsze są zgodne z prawem i przyjętymi normami obyczajowymi. Sekta, która się tutaj pojawia, należy do grupy dość radykalnych fanatyków. Autorka ukazuje nam, jak wielki wpływ na dzieci ma wychowanie w takim a nie innym środowisku. Konsekwencje są tragiczne.

Drugim ważnym elementem w tej pozycji jest dysocjacyjne zaburzenie tożsamości, z którym boryka się jeden z bohaterów. W jednej postaci lokują się co najmniej dwie osobowości, które zazwyczaj charakteryzują się skrajnymi poglądami lub charakterami. Rozdwojenie to zazwyczaj powstaje jako reakcja adaptacyjna na szczególnie bolesne i traumatyczne sytuacje, przeżywane zazwyczaj w okresie dzieciństwa. I w taki też sposób został przedstawiony nasz morderca.

Nie będę zdradzać wam więcej informacji z przeczytanej pozycji. Po zobaczeniu okładki myślałam, że będzie straszniejsza i bardziej makabryczna. Natomiast nie było aż tak źle i dość szybko ją pochłonęłam. Myślę, że mogę spokojnie ją wam polecić. Powinna wielu osobom przypaść do gustu. U mnie ma siedem punktów i na pewno to nie jest ostatnia moja pozycja tej autorki.

1. P O L E C A N E K O B I E T O M : "Mistrz" Katarzyna Michalak
3. P O L E C A N E K O B I E T O M : "Zakręty Losu. Braterstwo Krwi" Agnieszka Lingas - Łoniewska
4. P O L E C A N E K O B I E T O M : Z E M S T A KATARZYNA MICHALAK
5. P O L E C A N E K O B I E T O M : "Dotyk ciemności" C.J. Roberts
6. P O L E C A N E K O B I E T O M : ŚLADAMI EMMY
7. P O L E C A N E K O B I E T O M : OTCHŁAŃ SUMIENIA
8. P O L E C A N E K O B I E T O M : ECHO MORDERSTWA
9. P O L E C A N E K O B I E T O M: DOBRE MIASTO

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz